Maltese adult standing in black and white

Maltese

Lively, affectionate and highly intelligent, Malteses make excellent companion dogs.

About the Maltese

Maltese dogs are gentle and friendly, and will greet new people with confidence. Over the centuries they have been bred as companions and are never happier than when sat in the lap of their owner.

Despite the name, Malteses are not from Malta at all. The word is derived from a word in one of the Mediterranean languages for haven or harbour, which just happens to be at the root of the word Malta too.

Source : faits et caractéristiques clés provenant de la Fédération Cynologique Internationale (FCI)

Particularités de la race

Pays
Italy
Groupe
FCI Group 9, AKC Toy Group
Catégorie de taille
Races de très petite taille
Espérance de vie moyenne
12–15 ans

Dynamique / Affectueux / Calme / Intelligent

Faits marquants

  • Garden not essential
  • Requires a lot of grooming
  • Needs little exercise
Breed origins illustration

Origine de la race

Il est peu contesté que cette race compte parmi les plus anciennes du monde. On sait que leurs ancêtres vivaient dans les ports et les villes maritimes de la Méditerranée centrale, où ils chassaient rats et souris qui pullulaient dans les entrepôts et les cales des navires.

Dans une liste de chiens qui existaient à l'époque d'Aristote, une race de petits chiens est mentionnée sous le nom latin de Canes Melitenses. Dans la Rome antique, ce chien était un compagnon privilégié des matrones. Les représentations de Malte par de nombreux peintres de la Renaissance montrent ce petit chien dans les salons aux côtés des belles dames de l'époque.